Осінь Мила, осінь Мрійна

 

Осінь Мила,   осінь Мрійна

Мета. Розширити знання дітей про осінь; розвивати вміння відчувати красу поетичного слова; вчити бачити прекрасне у природі; розвивати творчу уяву; привчати дітей спостерігати за природою, виховувати любов до неї.

Обладнання: виставка картин і малюнків дітей про осінь; осінні композиції із квітів; аплікації з осіннього листя, виготовлені дітьми; буклети квітів у декоративних вазах; дидактичний матеріал для ігор; грамзапис "Пори року" П.І.Чайковського.

 


Ведучий. Осінь - одна із найпрекрасніших пір року: яскрава, барвиста, ніжна. Вона зачаровує своєю красою і не залишає жодної людини байдужою. Саме осінь надихає людей на творчість. Під впливом її чар з'яв­ляються безсмертні картини художників. Хто з вас не знає картини Івана Левітана "Золота осінь". А композитори створюють геніальні музичні твори. Мабуть, ви всі не раз слухали твори П.І.Чайковського "Пори року". Генії слова О.С.Пушкін, М.Ю. Лермонтов, С.О.Єсенін написали пое­тичні твори, рівних яким немає в світі.

Так, світ мистецтва складний. Його може зрозуміти той, хто дивиться у світ допитливими очима, бачить і вби­рає серцем навколишню красу. І сьогодні у вікна нашого класу пташечками постукали осінні листочки, нагадуючи нам, що за вікнами школи господарює осінь-чарівниця. їй дуже хочеться, щоб ми звернули увагу на її красу, пого­ворили про неї, провели у щасливий путь.

— Діти, хто з вас любить осінь? Поясніть, чому?

Вчитель. Ми шануємо і любимо осінь, бо саме восени ви вперше прийшли до школи, стали школярами. Відкрилася нова сторінка вашого життя. Тому саме їй, осені, ми присвячуємо сьогодні свій перший шкільний ранок.

Сьогодні — всі слова про осінь, і вірші осінні. Бо по жовтім листі ми до школи йдем. За вікном картини чарівні та дивні. В небі ні пташини, а на серці щем...

Проведемо наше свято у формі змагання: будемо змагатися, хто краще розкаже вірш, намалює малюнок, зробить аплікацію. А також змагатися в умінні слухати, відповідати на запитання вікторини, в кмітливості, хто найуважніший, хто найбільше знає. Сьогодні ми дізнає­мося, хто стане переможцем осіннього конкурсу.

Мені хотілося б, щоб це свято зачепило ніжні струнки вашого дитячого серця, щоб ви збагнули, що прекрасне поряд: у парку, на рідній вулиці, у лісі, у бабусиному селі. Хочеться, щоб ви почули красу слова, а через неї побачили красу рідної землі.

Все, що сьогодні ми будемо робити, оцінюватиметься балами, я роздаватиму фішки за кожний бал. Хто більше набере фішок — той і переможець.

Бесіда.

— Сьогодні ми говоримо про осінь. А що ж таке осінь? (Пора року).

— Після якої пори року вона настає?

  Як ми розуміємо, що осінь вже настала? Назвіть її ознаки.

Ведучий. А тепер послухаємо, як про осінь розпо­відають поети. Ви підготували віршики про осінь? Навчіться уважно слухати, і тоді ви почуєте чарівні звуки природи: шелест листя, шум вітру, подих неба.

(Діти декламують вірші під музику П.І.Чайковського "Пори року').

Учень. Йде осінь по землі — немов царівна, Красива, яскрава, чарівна. Плоди смачні всім дарує І навкруги усе фарбує.

Учениця. Осінь захоплює, осінь вражає Дивом —красою і барвами квіт. То вона щедро тепло посилає, То умиває дощиком світ.

То аж засвітиться в золото вбрана, Ніби царівна велична стоїть. Вся чарівна, кольорова, багряна Тихо чекає і мудро мовчить. То засумує із вітром у парі, Шелестом, шумом зашурхотить. Крапне дощами із сірої хмари, Листям вологим додолу летить.

Учень. Осінь така красива, Лагідна і привітна. Он павутинка сива. Квітне остання квітка.

Листя летить, кружляє, Сонечко щиро гріє. Золотом ліс аж сяє. Небо вгорі синіє.

Учениця. Земля вкривається жовтим цвітом Не так, як це буває літом. Жовте листячко летить, Під ногами шурхотить.

Учень. Пора ця просто чудова!

Щодня в природі якась обнова. Коли ж під сонечком осінь сміється, Тоді чарівною здається.

Учениця. Поглянь, яка ж вона красива! В повітрі в'ється павутинка сива. Та трошки сумно раптом стало. Пташок лишилось зовсім мало. Нема причини нам радіти, В саду останні квітнуть квіти.

У ч є н ь. Та все одно вона чарівна,

Йде по землі, немов царівна, Красива, ніжна, величава, Дуже щедра, чарівна і яскрава.

Музика стихає.

Вчитель. А тепер перевіримо, як ви умієте слухати.

— Яка ж осінь? Хто найбільше означень запам'ятав?

— Чому ж смуток торкається нашого серця? Спробуймо і ми складати вірші про осінь. Ви будете

уважно слухати перший рядок, а в другому рядочку доби­ратимемо останнє слово в риму до попереднього рядка. А на допомогу прийдуть віршики, які ви щойно розпові­дали. Хто швидше риму підбере, одержить фішку.

Йде осінь по землі — немов царівна, Красива, яскрава, (чарівна).

Весела, щедра і багата

В садочку яблуня (крислата).

Плоди смачні усім дарує І                 І навкруги усе (фарбує).

Убравсь горіх у жовті шати, Пора горішки вже (збирати). І груші медом всі налиті, Смачні, солодкі, (соковиті).

Мерщій ходімо до лісу з нами, Там пахне мохом і (грибами).

Вітерець легенький повіває

І листя з дерева (злітає).

І тихо падають листочки

На землю, стежку й на (грибочки).

Осіннє листячко летить І під ногами (шурхотить).

Вчитель. Слухала я вірші і думала, а й справді осінь така різна, що й не передбачити. Вона наче казка. Ходить по землі, в казкове вбрання природу одягає.

Осінь. (Дівчина-осінь). Добрий день, діти! Я чую, ви всі тут про мене говорите.

Вчитель. Добридень, Осене, красуне чародійко! Вітати раді й бачити між нас. Така ти гарна і велична, й дивна, Що поклонитись хочеться щораз.

— Привітаймо Осінь гарною піснею.

(Діти виконують пісню "Ой ходила осінь, блукала..."). Осінь. Не сподівались побачити живу осінь? А ви, діти, молодці! Мабуть, чекали на мене. Клас прикрасили малюнками, аплікації зробили. Так гарно вірші про мене розповідали. А чи хочете, діти, побувати у чарівній казці? Вчитель. Розкажи нам, Осене, казку Про чарівність свою і красу, Про дива твої й сонячну ласку. Все це в серці своїм понесу.

{Осінь розповідає казку "Як на Землі з'явилась Осінь". Тихо лунає музика).

О с і н ь. А чи вмієте ви загадки розгадувати? Я зага­даю вам загадки, а ви їх не тільки відгадаєте, а й запишете відгадки.

Загадка № 1. Жовте листячко летить, під ногами шелестить, сонце вже не дошкуляє. Коли це буває? (Восени).

Загадка № 2. Помаранчева дівиця сидить у тем­ниці, а коса на вулиці. Прийде осінь, час її збирати і маляток частувати. (Морква).

Загадка    3. У зеленім кожушку, в кістяній со­рочці, в лісі виріс восени, всім зірвати хочеться. (Го р і х). Загадка      4. Стоїть хлопчик під пеньком, на­крив голову брильком. (Гр и б).

Осінь. Любі діти! Я подорожую Землею не одна. Мої супутники — три синочки. Наймолодший і найніжніший — Вересень, середній син —Жовтень, найстарший — Листо­пад. Його скроні вже побілені інеєм. Дорогі місяці, розка­жіть дітям про себе.

Знову тихо лунає музика. Вересень. Відлетіло тепле літечко. Промайнуло та й усе. Непомітно підкрався вересень. День коротким уже стає. У теплі краї відлітають Сонцелюби — ластівки й журавлі. Не страшні їм тепер заметілі На далекій південній землі.

Жовтень. Торкнувся жовтень зелених листочків, їм фарби золоті роздав. У всіх лісах, у всіх садочках Чарівний красень побував. Змінив нараз усе довкілля, У колір сонця все прибрав, І в лісі у часи дозвілля З вітрами на органі грав.

Листопад. Небо сіре-сіре, і пташок немає, У безлистім гіллі вітерець гуляє. Він зриває листя і кида під ноги. Ним він вистилає всі стежки й дороги. Килимами цими осінь йде по краю, А холодний вітер їй пісні співає.

Музика поволі стихає.

Осінь. Чи вмієте ви читати? Хто із вас прочитає народні осінні прикмети?

Клас поділяється на дві команди. Кожна команда отри­мує завдання від Осені: виразно прочитати народні прикмети.

Команда 1.

— У жовтні грім гримить — зима буде без снігу.

— З верхівок дерев опало листя — скоро зима.

— Калина вже дозріла, а листя на ній ще зелене — осінь буде теплою.

Команда  2.

Вологе літо, тепла осінь — зима буде довгою.

— Гуси у вирій летять високо — осінь буде довгою.

— Багато ягід на горобині вродило — осінь буде дощовою. О с і н ь. А гратися ви вмієте?

І гри

Гра № 1. Живі склади.

Перша команда складає зі складів назву осінніх ягід (калина, горобина, шипшина). Друга команда із букв і складів — назви осінніх фруктів (груша, сливи, виноград).

Гра №2. Збір урожаю.

Команда 1 збирає груші_______Команда 2 збирає помідори

На дереві висить 9 груш. До   На грядці лежить 9 помідорів, кошика кладемо тільки ті гру-   До кошика кладемо тільки ті

ші, де сума чисел — 8.________помідори, де сума чисел - 7.

Таких виразів лише 6                Виразів лише 6

Команда 1 збирає груші

Команда 2 збирає помідори

 

На дереві висить 9 груш. До кошика кладемо тільки ті гру­ші, де сума чисел — 8.

На грядці лежить 9 помідорів. До кошика кладемо тільки ті помідори, де сума чисел - 7.

 

Таких виразів лише 6

Виразів лише 6

 

На зворотній стороні овочів і фруктів записані вирази на додавання.

Висновок. Яка команда зібрала більший урожай? (За правильні відповіді даємо фішки).

Гр а  №3 .На увагу.

Кома нда 1.

Вчитель показує малюнки овочів, які збирають восе­ни. Серед них є овоч, який збирають влітку. Треба його помітити. Що тут зайве? Чому?

Команда  2.

Вчитель показує малюнки пташок. Які з них не відлі­тають у теплі краї, а залишаються зимувати? Ігри для батьків

Тихо лунає музика.

№1.

Доповніть прислів'я влучним словом.

- Осінь збирає, а зима (поїдає).

- Весна багата на квіти, а осінь багата на (плоди).

- Восени роботи менше, але всякого добра (більше).

- Восени і горобець (багатий).

- Хто восени байдикує, той зимою (голодує).

- Жовтень тихо ходить по краю, виганяє пташок із (гаю).

- Посієш вчасно, вродить (рясно).

№2.

Алфавіт осінній.

Осінь показує літеру, а батьки називають слово на осінню тематику.

А - айстри; Б - бабине літо, брусниці; В - виноград, вересень; Г - горобина, гриби; Д - дощ; Е - елеватор; Є - єнот засинає на зиму; Ж - жовтень; 3 - заморозки; І - іній; ї -їжак заліг у сплячку; К - картоплю копають; Л - листо­пад; М -моркву копають, мряка; Н - ночі довшають; О — осінь; П — Покрова; Р - роси і ранні холоди; С - сніжок пролітає; Т - тумани; У - урожай збираємо; Ф - фруктів багато; X - холодно; Ц - цибулю плетуть у вінки; Ч - час­ник саджають на зиму; Ш - шелест листя; Щ - щипає ніс морозець; Ю - юрчить осінній струмок; Я - яблук багато.

Заключна частина.

I.  Вікторина.

1)  До слова осінь дібрати найбільше слів-ознак. Осінь — яка? (Чарівна, золота, дивовижна, ніжна, лагідна, привітна, яскрава, різнокольорова, щедра і т.д.).

2) Які осінні місяці ви знаєте?

3) Вчитель показує 3 картинки. На якій картинці зоб­ражено ранню осінь? Золоту осінь? (Жовтень). Пізню осінь (Листопад).

4)  Чому осінь називають щедрою? Що вона дарує людям?

5) Які птахи відлітають у вирій? Назвіть їх.

6)  Не всі птахи летять у вирій. Є птахи, які зимують у нас. Назвіть їх.

7) За малюнком розкажіть, як звірі готуються до зими.

II.  Підбиття підсумків художнього конкурсу (малюн­ки, аплікашї).

III. Визначення переможця осіннього конкурсу. Солодкий стіл.

Дитячі  забави

1.  "Таємниця мішечка". (Серед 5 плодів угадати на дотик: що це?).

2.  Перенести предмети з одного столу на інший із зав'язаними очима.

3.  "Фрукти і покупець". (Зайняти місце, поки фрукти міняються місцями).

4. Гра "Дарунок". (В стулені долоні вкладаємо монетку).

5.  Перенести на голові грушу або яблуко. Виграє той, у кого фрукт не впаде.

6. "Скакуни". (Тримаючи між ногами м'яч, проскакати через увесь клас).

7.  "Збирання яблук". (Зірвати без рук яблука, що висять на нитці).

 

Немає коментарів:

Дописати коментар